-----------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------

fredag 17 juni 2011

Nutellaland

Idag åker ena halvan av vår oköttsliga duo, närmare bestämt jag, till något sydligare breddgrader. Flygplanet tar mig först till Frankfurt och sedan kommer en vänlig själ i bil och hämtar mig. Någon gång sent ikväll återser jag Strasbourg, och som jag har längtat!

Frankrike ses ju av väldigt många, för att inte säga de flesta, som gastronomins hemland. Här flödar vinet och chokladen. Och köttet. Sanningen att säga så har det franska köket inte så hemskt mycket att erbjuda en vegetarian, då köttet är en extremt viktig komponent i varenda måltid. Förutom möjligen frukosten, där klarar man sig med croissant och nutella, eller möjligen marmelad. Som tur är finns det fantastiska ostar och gott bröd, och dessutom har jag lyckats bli vän med en av få franska vegetarianer. Vi utbyter recept och kokar pasta på gasspisen. Jag imponerar med mina pajdegsskills och Marie plockar fram det godaste vinet i snabbköpet.

Eveline håller ställningarna i Sverige, och jag återkommer med rapporter från crêpens förlovade land.
Au revoir!
/Amanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...