-----------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------

onsdag 15 juni 2011

Grillat och badat


Idag har jag tagit sommarens första dopp. Pinsamt sent, jag som brukar ta första doppet i april. Idag var det dock både snålblåst och småregn, så det krävdes ändå en bastu innan språngmarschen ned till bryggan blev av.

Någon timma innan hade vi även avnjutit sommarens första ambitiösa grillmiddag. Grönsaksspett med aubergine, körsbärstomater och paprika, rotsaker i ugnen och kall sås. Inspirationen vad gällde smaksättning tröt dock, så det blev vitlök i det mesta. Men vad gör det, det är så gott! Något annat som också är helt fantastiskt gott är grillad ost. Men det visste ni förstås redan. I affären skrattade jag åt "grilloumin", som jag misstänker är ett billigare substitut för halloumi med mindre andel getmjölk eller liknande i. Det var mest själva namnet, grilloumi, som gjorde mig osugen. Dock var det cypriotiska originalet slut, och jag fick vackert köpa med mig en bit ost med det övertydliga namnet.

En dag med fantastiskt sällskap, god mat och iskall sjö.
Glad sommar!

/Amanda

3 kommentarer:

  1. Det låter gott. Var det varmt i vattnet när ni väl var i? Nu skall jag inte förledas att vilja åka och bada mitt i vinden och det kalla regnet och den låga temperaturen utan skall fortsätta mitt Sifysos arbete; mitt mantra är städa, sortera, slänga, städa sortera slänga städdddddda sorteeeeeeeeeeeera slänggggggggggggggggga....

    SvaraRadera
  2. du får göra egen! Det har jag gjort, det blir både gott och billigt!

    SvaraRadera
  3. Det skulle jag hemskt gärna göra! Är det komplicerat? Behövs det får/getter? Har du tips?
    /Amanda

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...